close
تبلیغات در اینترنت

دریافت کد حدیث تصادفی

ابزار وبلاگ

حرکت و سکون

طب سنتی ایرانی
دستیاران تخصصی دانشکده طب سنتی مشهد
قالب وبلاگ
ساعت

درباره وبلاگ

طب سنتی ایران طب سنتی ایران، یک مکتب طبی کامل و پویا است که جهان را به عنوان نظام احسن و آفریده خالق علیم و حکیم می نگرد و پزشک را از بابت تسلط و احاطه او به علوم مختلف و درک صحیح او از جهان هستی حکیم نامیده است.ریشه های مکتب طب سنتی ایران به بیش از 3000 سال قبل می رسد، طبق نقل سیریل الگود مورخ پزشکی * قبل از طب یونانی وجود داشته است و ایرانیان اصول آن چیزی را که طب یونانی نامیده شده، به یونانیان تعلیم دادند و در ایران قدیم وضعیت طب پیشرفته تر از آشور بود* ستارگان طب سنتی ایران مانند ابن سینا، رازی، علی بن عباس اهوازی، ابن ابی الصادق نیشابوری، سید اسماعیل جرجانی و عماد الدین محمود شیرازی حدود هشت قرن هدایت دانشگاه های طب در غرب و شرق را بر عهده داشتند.دکتر نرمن هاوارد جونز در مجله سازمان بهداشت جهانی در سال 1972 می نویسد:
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
موضوعات وبلاگ
طب سنتی -
داروهای گیاهی -
کامپیوتر -
فرهنگی -
ورزشی -
متفرقه -
اخبار -
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 20 نفر
بازدیدهای دیروز : 21 نفر
كل بازدیدها : 68,143 نفر
بازدید این ماه : 41 نفر
بازدید ماه قبل : 309 نفر
نظرات : 73
كل مطالب : 159 عدد
تعداد اعضا : 97 نفر
امروز : سه شنبه 27 شهریور 1397
جستجوی مطالب

Google
tebesonati91.rozblog.com

»»»»»» حرکت و سکون

در حاجتمندی تندرستان به حرکت و ریاضت

 بدان که چون مردم غذا خورد بعضی از ان  هضم تمام یابد و بعضی در اندرون رگ ها بازماند ناپخته . و چون حرکت کنند ان حرکت سبب حرارت غریزی شود و قوت حرارت غریزی ان ماده های ناپخته را  پخته کند و انچه صالح باشد از او خلطی نیک تولد کند و انچه فاسد باشد ان را تحلیل کند و به عرق و مسام پوست ان را خارج کند پس حرکت کردن اصلی بزرگ است و نگاه داشتن تندرستان و طبیبان ان حرکت را ریاضت گویند .

و ریاضت دو گونه است :

اول  حرکت همه اندام ها چنانکه کسی پیاده رود و این را ریاضت کلی گویند

دوم  حرکت یک اندام باشد و این را ریاضت جزئی گویند .

 

فصل دوم

در وقت ریاضت

چون جگر از غذا خالی باشد و غذا به رگ ها درامده و به اندام ها برسید واز خواب تمام ترین برخاست و دلیل رنگین شد و روده و مثانه از ثفل و از اب تهی شد وقت ریاضت درامد و مضرت ریاضت که به ناهنگام بود ان است که اگر هنوز معده و جگر از غذا خالی نشده باشد خلطی خام  در تن پراکنده شود و سده ها تولد کند و همچنین اگر ریاضت کند و در تن خلطی باشد پیشتر از انکه ریاضت ان را تحلیل تواند کردن و از خلط ها تواند گداختن  و باشد که از جای خویش بجنبد و به عضوی دیگر اید و اماس کند و باشد که از حرارت و حرکت گرم شود و شبب بیماری شود و بود که ان خلط ها به سبب حرکت و جنبش اید و بجوشد و بدین سبب بیشتر گردد و جایگاه بیشتر گیرد و بدین سبب ها گذرها و رگ ها پر شود و گذرگاه روح بسته شود و مرگ مفاجا بیم بود و اینچنین کس را اولی تر ان باشد که نخست تن را از فضله پاک کند و بر وجهی دیگر ان را ریاضت کند .

اما مضرت ریاضت بر گرسنگی ان است که حرکت و رطوبت اصلی را بگدازد و چون رطوبت اصلی کم شود حرارت غریزی کم شود و عاقبت ان به ذبول و دق رسد.

 

فصل سوم

در اندازه ریاضت معتدل

هرگاه که رنگ روی بر می فروزد  و نشات حرکت می باشد و رگ ها پر می شود دم زدن بر حال خویش باشد هنوز وقت ریاضت است و اصل بزرگ در ریاضت ان است که هنوز مزاج ریاضت می نگیرد . اگر مزاج گرم و خشک بود از حد ریاضت باز تیستد و اگر مرطوب است و سردی غلبه دارد بدین حد باید رسانیدن و نیز افزونتر .

و حرکت ریاضت اول اهسته باید کرد انگاه بتدریج حرکت سختر می کند تا بر غایتی رسد که قوت ریاضت کننده بیش از ان نتواند کشید به اسانی پس همچنان بتدریج نرم می کند تا به تدریج ار ریاضت باز ایستد .

پیش از ریاضت نخست دست و پای و پشت ریاضت کننده باید مالیدن . مالیدن معتدل به دست های مختلف یا به خرقه ای درشت پس به روغنی عذب  چون روغن بادام و کنجد تازه و عضله های او  چرب کنند  و به اهستگی می مالند پس به حرکت ریاضت مشغول شوند و این مالیدن حرارت غریزی را لختی بجنباند و مسام کشاده کند و فضله ها را بیرون کند تا به ریاضت تحلیل بپذیرد و این تنی را باید که عضله های او سخ باشد و مسام او بسته و غذا های غلیظ خورده باشد اما تنی که عضله های او نرم باشد و غذا های غلیظ نخورده باشد او را به چندین مالیدن و به روغن چرب کردن حاجت نیست .

و چون از ریاضت باز ایستد در گرمابه شود و در خانه میانه بنشیند و با اب نیمه گرم چنانکه پوست را خوش اید  برخود می ریزد و لختی دیگر بمالد مالیدن نرم و در میان مالیدن  دست و پای و عظله ها نیک بکشد تا باقی فضول را که به حرکت گداخته باشد تا به مسام بیرون اید و به تحلیل خرج شود واگر این مالیدن هم به روغن باشد صواب باشد.

و مالیدن دوم هم تنی را باید که عضله های او سخت باشد و غذای قوی نخورده باشد و تنی که عضله او نرم باشد و غذا های قوی نخورده بود او را بدین مالیدن حاجت نباشد و نه بدین ریاضت و اگر باشد چندین استقصای (پژوهش) حاجت نبود.

 

فصل چهارم

در ریاضت جزوی

بدان که هر عضوی را ریاضتی است خاص.  

ریاضت پای پیاده رفتن بود .

ریاضت دست چیزی گران از جای بر گرفتن بود و کمان کشیدن .

ریاضت زبان و حرف و حنجره ، به اوازهای گوناگون خواندن : اول به اهستگی ، بعد از ان بلند کردن .

ریاضت سینه، نفس باز کشیدن و لختی فرو گرفتن و گاه مالیدن.

ریاضت چشم ، خط بریک خواندن و در چیزهای دقیق نگریستن و  سیاهی در نظر داشتن تاریکی چشم را سود دارد ودر سبزه و اب روان نگریستن ، بصر را زیادت کند .

نشتن در کشتی خواسته که به کنار (ساحل)  نزدیک بود محرور را سود دارد و خداوند معده سرد را سود دارد خواسته اگر منش گشتن اورد و قی افتد.

ریاضت اندر اویختن دو کس بایکدیگر و کشیدن ریاضت همه تن باشد .

رفتن و دویدن در افتاب گرم فضله های بد که در تن باشد بگدازد و به عرق بیرون ارد و بادها را بشکند و اماس های استسقا را تحلیل کند .

 اگر در افتاب تن برهنه کنند ، پوست را سخت کند و مسام را ببندد و بر سنگ و ریگ و بر زمین گرم نشستن خداوند درد زیر و درد گرده که از سردی باشد سود دارد .




درباره : طب سنتی ,داروهای گیاهی ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
سلام مجدد
نکاتی در مورد «به»
کوتاه درباره دیابت در طب سنتی ایران
هشدار درباره «حجامت و فصد» خودسرانه
حجامت و باد کش در مصر
انتشار گزارش تفصیلی و مستند عملکرد حوزه‌ی طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
پیرو اظهارات تامل‌برانگیز معاون وزیر بهداشت بررسی شد
75 درصد بیماری‌ها را می‌توان با طب سنتی پیشگیری کرد
اضافه شدن دو واحد درسی «طب سنتی» در تمام رشته‌های علوم پزشکی
ایجاد رشته دستیاری طب سنتی ایرانی تصویب شد
برچسب ها : حرکت و سکون , طب سنتی ,


نوشته شده در دوشنبه 29 مهر 1392 توسط مدیر وبلاگ| بازدید : 128 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
عناوين آخرين مطالب ارسالي
سلام مجدد
نکاتی در مورد «به»
کوتاه درباره دیابت در طب سنتی ایران
هشدار درباره «حجامت و فصد» خودسرانه
حجامت و باد کش در مصر
آغاز کار با تیراندازان؛
انتشار گزارش تفصیلی و مستند عملکرد حوزه‌ی طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
یک داروی جدید برای درمان هپاتیت C
پیرو اظهارات تامل‌برانگیز معاون وزیر بهداشت بررسی شد
75 درصد بیماری‌ها را می‌توان با طب سنتی پیشگیری کرد
اضافه شدن دو واحد درسی «طب سنتی» در تمام رشته‌های علوم پزشکی
ایجاد رشته دستیاری طب سنتی ایرانی تصویب شد
دلایل بوی بد دهان را بشناسید-توصیه‌هایی برای پیشگیری و درمان
وزارت بهداشت تیشه به ریشه طب سنتی زده است؟ لزوم برگزاری جلسات مشترک با متخصصان
ارائه مشاوره و کلاس‌های آموزشی در سلامتکده‌های طب سنتی
راهکار رفع عطسه بهاره از دیدگاه طب سنتی
امکان جذب دانشجو در رشته طب چینی در مشهد
سکنجبین عنصلی (ساده)
درمان افسردگی از منظر طب سنتی
امتحان طب سنتی در مرداد ماه 95

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تقویم
عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
نظر سنجی
میزان رضایت شما از این وبلاگ؟
امکانات وب

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به طب سنتی ایرانی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا